Vi mistet tilkoblingen, vennligst vent mens vi forsøker å koble til på ny.
Rogalyd logo

Pianist Marit Thorkildsen (født Skadsem) var en populær skikkelse innen Sandnes sitt kultur og musikkliv.

Marit ble kjent for sin fargerike personlighet fylt av evne og varme. Hun hadde arvet sin store kulturinteresse fra faren Marius Skadsem, som var komponist og lokalhistorisk forsker. Thorkildsen var aktivt interessert i ungdomsarbeid, blant annet gjennom musikkundervisning i Slynggaten 6. Marit åpnet også sitt hjem for orkesterprøver og allsang. Hun var ellers engasjert i politikk og fremheving av lokalbiblioteket.

Marit Thorkildsen vokste opp i et hjem hvor sang og musikk var en del av hverdagen. Hun gjorde dette til et yrke gjennom mange ti år, og var en høyt verdsatt akkompagnatør. Hun kjøpte sitt eget piano, på avdrag, i 16 årsalderen. Etter halvannet års utdanning under Magnhild Sagland, begynte hun med spillejobber.

På 1930-40 tallet var Marit en av de mest ettertraktede musikerne. Både generelt, og på piano/orgel.Hun var med i hele tre orkestre, Dacapo Kvintetten, Salongorkesteret og Høyland orkesterforening, med øvinger hver uke. Samtidig var hun fast inventar som akkompagnatør i AUFs revyer og underholdningsgruppa “Tramgjengen” under deres opptredener på Folkets Hus og turneer. Repertoaret var variert fra kampsanger for arbeiderbevegelsen, argentinske tangoer, lett underholdningsmusikk, gammeldans, kirkemusikk og symfonier. Sandnes kunne gjerne få besøk av sangere utenbys fra som Aslaug Tønnesen, Gunnar Eide, Magnus Samuelsen og Erling Krogh, hvor Marit bisto dem musikalsk. Marit beskrev seg selv og sine medmusikere som “brukskunstnere”, de tok ting skritt for skritt og gjorde ting på sin egen måte.

Etter 1945 ble det derimot flere forandringer, hvor flere av orkestrene ble avviklet og Marit mistet sitt engasjement i Sandnes Orkesterforening, som da også hadde en annen pianist. Men dette tok ikke motet fra henne, og hun opptrådte ofte med glansnumre fra Dacapo-kvintett dagene.

Marit Thorkildsen var et friskt og interessant tilskudd innen Sandnes sitt kulturliv. Marit holdt seg aktive innen musikk og samfunn til det hun selv kalte sine “grånende dager”. Det var et stort tap da Marit døde etter kort tids sykeleie

Bildegalleri

Kilder

- men di Sandnes -" : kvinneliv og kulturliv : tidsbilder fra vårt århundre Forfatter Gripsrud, Johanne Skog

Stavanger Aftenblad

An error has occurred. This application may no longer respond until reloaded. Reload 🗙