Vi mistet tilkoblingen, vennligst vent mens vi forsøker å koble til på ny.
Rogalyd logo

Siri Karoline Thornhill er en sopran fra Stavanger.

Thornhill studerte først sang i hjembyen Stavanger med Marit Storækre og fortsatte med et stipend fra den norske regjeringen ved Royal Conservatory i Haag med Marius van Altena, Rita Demninger og Diane Forlano.

Artisten, som fikk anerkjennelse tidlig i sin karriere, trakk uvurderlig vokal og kunstnerisk inspirasjon fra sitt arbeid med Anna Reynolds og Beata Heuer-Christen.

Hun har perfeksjonert sine stilistiske ferdigheter i samarbeid med prominente ledere som Ton Koopman, Bruno Weil, Kwame Ryan, Philippe Herreweghe, Thomas Hengelbrock, Ivor Bolton og Fabio Biondi, med særlig vekt på historisk informert oppføringspraksis. Hennes musikalske partnere inkluderer slike kjente ensembler som Freiburg Barokkorkester Consort, Balthasar Neumann Ensemble, Stavanger Symfoniorkester, Wallfisch Band og Amsterdam Baroque Orchestra.

Thornhill er også svært anerkjent som en Mozart sanger. Hun dukket opp i rollen som Donna Anna i Don Giovanni under Sigiswald Kuijken på Festival de Beaune og i Brugge. Sommeren 2012 debuterte hun som Pamina i Tryllefløyten ved operahuset i Kristiansand. I en TV-produksjon av den bayerske Broadcasting Corporation sang hun Mozarts messe i c-moll på Early Music Festival i Regensburg og hans Regina Coeli, utført av Bruno Weil, ved Augsburg Mozart Festival.

Gjesteopptredener har tatt henne til store konsertsaler, inkludert Concertgebouw i Amsterdam, Washingtons Kennedy Center, Berlin Philharmonie, Gasteig i München, Wien Konzerthaus, Palais des Beaux Arts i Brussel, Bordeaux Auditorium, Théâtre des Champs-Élysées i Paris, Salle Garnier i Monte Carlo og Auditorium di Milano.

Hun er en vanlig gjest på slike prestisjetunge festivaler som de Handel festivaler i Göttingen og Halle, Rheingau Music Festival, Oslo Kammermusikkfestival , Feldkirch Festival, tidlig på musikkfestivaler i Brugge og Utrecht og Rencontres Musicales de Vézelay.

Siri Thornhills repertoar spenner fra tidlig barokk kammer arbeider for å lieder til store orkester komposisjoner fra den romantiske perioden og det tjuende århundre, for eksempel Mendelssohns Paulus og Salme 42, Johannes Brahms tyske Requiem, Francis Poulenc sin Stabat mater, Edvard Griegs Peer Gynt og Arthur Honegger oratorium Le Roi David.

Lenker

An error has occurred. This application may no longer respond until reloaded. Reload 🗙