Vi mistet tilkoblingen, vennligst vent mens vi forsøker å koble til på ny.
Rogalyd logo

”TØNES – en teaterkonsert uten Tønes” var Rogaland Teaters første egenproduserte teaterkonsert.

De fleste forbinder Tønes med humoristiske sanger som «Fluene» og «Eg går å legge meg», men Tønes har mange lag og det ligger alltid et alvor bak. Og i teaterkonserten TØNES blir hans låter og tekster tolket på snedig vis hvor både den lett gjenkjennelige humor, men også mørkere og mer eksistensielle undertoner er med. Her fremmes det underfundige, det hverdagslige, det komiske og litt triste, for TØNES er en hyllest til det jordnære, musikken, tekstene og kunstneren bak.

Det var skuespiller og regissør Anders Dale som sammen med kapellmester Anders Brunvær Hauge tok Frank Tønnesens underfundigheter til teaterscenen.Musikalen tar utgangspunkt i universet til Tønes og lar sangene fortelle selv. Sangene har alt det vi leter etter i kunsten, og står på egne bein. 22 historier. Eller kanskje 25. Eller et sted i mellom.

Fire skuespillere og tre musikere befolker Tønes-universet, når det mot slutten av januar blir premiere på Rogaland Teaters første selvgjorte teaterkonsert. Men denne gangen blir det ikke høye parykker og overlessede kostymer. I utgangspunktet er Tønes noe annet enn Mozart og Beethoven, og Beatles for den del, så det sier seg selv at dette må bli annerledes. Og som Tønes selv sier - det er lite som slår en god hverdag!

Tønes har begått nokså mange sanger. Ni album, fem ep-er og en single. Mye å velge fra, altså. Mange velkjente ting: «Sånn koga eg», «Fluene», «Bonde», «Eg går å legge meg», «Bjørnar Vigeland». Blant annet. Og kanskje noe som ikke er fullt så kjent. Vi ønsker å gi publikum andre og nye innfallsvinkler og gjennom en enakter på 1 time og 15 minutter vil publikum oppleve en fortettet, komprimert, intens og uavbrutt musikalsk reise.

TILBAKEMELDINGER FRA PRESSE OG PUBLIKUM
Det er mange som er havnet på Tøneskjøret etter onsdagens premiere! Her ble vi tatt med på en reise i Tønes univers, der et spillesugent ensemble imponerte med ulike versjoner av låtene til Tønes. Det var underfundig, hverdagslig, jordnært, komisk og litt trist. Alt en god hverdag skal inneholde! Tønes – en teaterkonsert uten Tønes ligner ikke på noe annet. Litt som Tønes. Me koga’kje ligt.

Og nettopp dette bet anmelderne seg merke i. Og de lot seg berøre og begeistre av en noe annerledes teaterkonsert.

Aftenbladets anmelder skrev følgende:
"Teaterpublikum i Rogaland har opplevd mange såkalte teaterkonserter. Vi har sett og hørt spektakulære forestillinger basert på musikk av Mozart, Beethoven og Beatles; visuelle fester som blander rockevideoer med nysirkus og aldri lar seg stanse av teatrets begrensninger. Så kommer «Tønes – en teaterkonsert uten Tønes» stillferdig inn på hovedscenen, og alt er annerledes. Her er ingen storslagne kulisser, ingen overdådige kostymer, ingen tekniske eksperimenter. Bare fire sangere og tre musikere i helt vanlige klær, en enkel og effektiv scenografi som kan være trær, eller skyer, eller bare bakgrunn for stemningsskapende bilder, og 20 av Tønes sine viser. Det er nok. Og helt i Tønes’ ånd". Han fortsatte videre: "Regissør Anders Dale og de sju på scenen løfter visene fram som små perler. Av og til med revyscenens overspill til publikums høylytte latter. Andre ganger med et patos som lett kunne blitt for mye av det gode, men likevel ender tårevakkert. Og alltid med respekt for Tønes melankolske, mjuke blikk".
Les hele anmeldelsen her

Også Dagsavisens anmelder var over gjennomsnittet imponert over Tønes og oppsummerte kvelden på følgende måte: "Det ble en kveld som viste at selv hvor egenartet en artist kan være, så har sangene en egen eksistensberettigelse bare de er gode og allmenne nok. Det hjelper selvsagt med et musikerlag og et knippe sangere fra øverste teaterhylle". Han skrev videre "Tønes er Rogaland Teaters første store egenproduserte forestilling bygget på et musikalsk livsverk, og den er skåret inn til beinet hva gjelder dramatisering av innholdet i sangene. Kristian Arntsen, Mareike Wang, Ragnhild Tysse og Kasper Skovli Botnen legger imidlertid et rikt register av seg selv i framføringen av sangene. Som artisten selv er det en forestilling i all beskjedenhet, full av tilbakeholdt temperament og like full av

An error has occurred. This application may no longer respond until reloaded. Reload 🗙