Vi mistet tilkoblingen, vennligst vent mens vi forsøker å koble til på ny.
Rogalyd logo

I perioden 1905 til 1930 ble stumfilmen akkompagnert var vakker og levende musikk.

Alle kinoer i Stavanger hadde sine egne musikere. Noen holdt seg kun til en pianist, mens andre engasjerte et orkester. Da kommunen overtok i 1920, ble det ansatt faste musikere som delvis ble hentet fra byorkesteret.

Verdensteateret hadde et seksmannsorkester. Da Filmteateret åpnet i 1927, ble det ansatt et nimannsorkester.

Musikernes oppgave var å ledsage og «fargelegge» filmen. Kapellmesteren så først gjennom filmene, for å fastsette de viktigste scenene. Slik kunne de bestemme hvilken musikk som understreket dem best. Derfor var et bredt register essensielt for en kapellmester.

Kinomusikernes arbeidsdag var ingen dans på roser. De ansatte opptrådte hver dag 17.00 til 23.00-med 10 minutters pause mellom hver forestilling.
Da overgangen til lydfilm kom i 1930, gikk det hardt utover kinomusikerne. Filmteateret sa opp samtlige musikanter ansatt ved byen kinoer. Mesteparten av dem ble reengasjert ved de to gjenlevende stumfilmkinoene. Resten måtte se seg om etter andre beitemarker.

Ved nyttår 1932 gikk også Verdensteateret over til lydfilm. Da fikk flere musikere avskjed. De siste kinomusikerne holdt hus i det gamle Folketeateret frem til mai dette året. Så var det slutt.

Bildegalleri

Kilder

Stavanger Kinematografer 75 år