Vi mistet tilkoblingen, vennligst vent mens vi forsøker å koble til på ny.
Rogalyd logo

«Det spøker» var en musikal skrevet av den ikoniske stavangerforfatteren Andreas «Ajax» Jacobsen og tonesatt av Harry Larsen, anerkjent komponist og musiker.Stykket ble satt opp i 1941.Selve stykket ble ikke høyt ansett av kritikerne og forfatteren selv, men melodiene fikk stor oppmerksomhet.

«Det spøker» ble første forestilling satt opp på Stavanger Amatørscene. Gunnar Eide sto i bresjen for mange livsglade, unge teatersjeler. Dett skulle bli byens nye institusjon for revyer, teater og musikalske stykker.

Ajax var på dette tidspunktet en vel ansett lokal forfatter. Harry Larsen var kjent som smilende kapellmester i Snappy Swingers og medlem av jazzorkesteret Rytmikanerne. Han var kjent som komponist for «Sommarsangen», som var blitt en såkalt landeplage. Samarbeidet mellom disse to fungerte svært bra. Selv om begge kom med spøkefulle utallelser under et intervju, hvor de kalte det «redselsfullt». Ajax kalte Larsens musikk det «tristeste han hadde hørt» og Larsen kalte Ajax sitt manuskript «til å få grå hår i hodet av».

«Det spøker» tok utgangspunktet i rykter om at det spøkte i Stavangers teater.

Spøkelsene i stykket var da ikke spesielt skremmende, og skapt slikt Ajax tenkte skrømt var. De hadde ekteskapskrangler, gikk på kafé og hadde gjeld på møbler. De fremførte også spesiallagde viser. Her var det både tango, slowfox , quickstep og vals. Det var titler som «Kvinner kan temmes» og "Stjerneklar himmel".

Rollelisten var Arne Vold, Gunnar Eide, Lambert Larsen jr, Margrethe Tangerås, Egil Endresen, Inger Johanne Sanner, Inger Mathiesen
Instruktører var Jon Laberg (hoved) og Nils B . Sørensen (assistent). Stykket ble åpnet med «a-la le saint -seans dance macabre».

«Det spøker» fikk noe kritikk av pressen på grunn av manus, da det mentes at Ajax ikke helt hadde klart å finne ut hva han ville lage, revy eller operette. Forfatteren selv skal ha uttalt sin misnøye med stykket, og hevdet senere å ikke huske noe fra innholdet. Publikum hadde på sin side vært i godt humør, og latteren satt lett. Skuespillerne fikk skryt for å ligge høyere enn amatørnivået.

Høydepunktet hadde vært komposisjonene til Harry Larsen, som angivelig var den beste teatermusikken som hadde vært i distriktet. De imponerte også humorlegenden Leif Juster, som kjøpte inn melodiene til åpningen av teateret «Edderkoppen». Ajax sin mening var også at musikken var det beste med stykket.

Bildegalleri

Kilder

Stavangeren

Stavanger Aftenblad