Vi mistet tilkoblingen, vennligst vent mens vi forsøker å koble til på ny.
Rogalyd logo

Jens Andreas Larsen (1856-1925)

Etablert/født: 1856
Virksom: 1876 -1920

Trekkspiller Jens Andreas Larsen ble Stavangers første plateartist i 1907, da han spilte inn den første av i alt 63 melodier.

Han var født i Hospitalgaten 15 i Stavanger og gift i 1899 med Gina Petrine Henriksen (født på Buøy). De bodde I Sømmesmauet 1, på "Straen".

Han var 16 år da han sammen med faren, reiste til USA. Der utdannet han seg til blikkenslager og fotograf. Returnerte senere til Norge, og startet fotoforretningen "Stavanger Forstørrelses Anstalt" i Øvre Holmegate, hvor han bl.a. retusjerte bilder. Bønder fra Jæren kom til ham for å få ham til å lage malerier av gårdene sine etter foto som de hadde med seg. Jens var en kjent skikkelse i Stavanger, hvor han som trekkspill virtuos i over en menneskealder nød stor popularitet. Han spilte trekkspill (durspill) med kunstnerisk dyktighet og medvirket ved en rekke konserter, hvor han alltid gjorde stor lykke. I 1907 kom han med den første av i alt 52 plateinnspillinger. Han har spilt inn plater både i Oslo og i København. Forøvrig var han også en dyktig fiolinist og komponist og var heller ikke uten evner som maler. Han var utdannet ved kunstakademiet i Düsseldorf i Tyskland, en utdannelse som søsteren Louise betalte for ham. Han har hatt utstilling ved Stavanger Kunstforrening. (Bildene signerte han med Jens Larsen)

I Musikkbladet "Rytme" under tittelen"Stavangers trekkspillgarde defilerer 1890-1949" kan man lese følgende om Jens Larsen.

"Jens Larsen, byens "Grand Old man" på trekkspill. Vi nevner ham her sammen med veteranen Carl Mathiesen, Holmsbu pr. Drammen, som våre foregangsmenn, der kan innkassere æren og vår honnør post mortem, for å ha vært de 2 første norske trekkspillerne som virkelig gikk inn for å spille så virtuost på sine instrumenter, at det var noe å høre på, samtidig som de ga et praktisk grunnlag til videre utvikling for oss.

Hele den tiden Jens Larsen spilte brukte han bare durspill (diatonisk system). Da de kromatiske trekkspillene kom anså han seg for gammel til å bytte system. - "Gå over" som vi trekkspillere kalte det dengang. Men i den tiden han levde greide han seg meget godt med det han brukte.

Det var et 3 raders trekkspill med 16-24 basser. Det er nå ca. 20 år siden han gikk bort, men han står like levende for de fleste som kjente ham. Hadde han levet til i dag hadde han vært langt over de 80 år.

I 1890 årene var veteranen Jens Larsen flere år i Amerika, og han kunne fortelle meget om alle de stor spillere han den gang hadde hørt i U.S.A. Selv mente han ved hjemkomsten, at han var like god som dem "derover". Sannheten var vel den, at han hadde fravristet spillerne en god del av deres "kunster og tricks" og følte seg helt suveren på hjemlig grunn. Sikkert nok var det, at stavangerne aldri hadde hørt maken til trekkspillmusikk som den han presterte når han kom hjem fra Statene.

Ved århundreskiftet fikk han så tilbud fra grammofonselskapet "His Master", og det var ikke en dagligdags ting som det er i dag. Larsen var den første norske trekkspiller som spilte direkte inn plater. Riktignok fantes det allerede trekkspillplater av Carl Mathisen, med sang og deklamasjon av Adolf Østby i de populære bondebrylluper og baller etc., og hvem av oss eldre husker vel ikke dem?

Disse innspillingene var imidlertid overført til plater fra Edisons fonografruller. Nok av det, durspillmesteren reiste, med kontrakt i lommen til Kjøbenhavn, som var det eneste sted i Skandinavia som hadde et permanent grammofoninnspillingsstudio på den tid.

Der nede ble så "Oplandsvalsen", "Plantasjesangene", "Jankeymelodiene", og hva det nå var alt sammen, spilt inn.

Nedskriveren av dette kan tydelig huske hvilket overveldende inntrykk disse trekkspillplatene etterlot seg. Jens Larsen var ikke bare trekkspiller. Han kunne også traktere et piano, og flere andre instrumenter; likesom det fortelles at han var ikke så lite av en kunstmaler. Så vi må vel ha lov til å karakterisere Jens Larsen som en allsidig begavelse. Vi har dessverre ikke kunnet skaffe et foto av ham til "Rytme".

- Hvordan ser Jens Larsen ut? Spørsmålet ble engang for mange år siden av nedskriveren rettet til Nils Lind, som straks svarte:

-Jo - nu skal du få se 'an, bli med inn i Håndverkerforeningens lokaler ved Kirkegada, så kan du se 'an sjøl.

Det var dans der inne, og riktignok, oppe på scenen satt virkelig mesteren selv: en liten, eldre mann, med en svart hårmanke, et noe langaktig ansikt, ditto lukteredskap og med lukkede øyne og spilte. Han åpnet dem ikke en gang når han skiftet melodi til ny dans. Det var synbart at han var i sin egen musikkverden.

Nils Lind fortalte, at han likte å sitte slik i lange stunder.

Jens Larsen er stavangertrekkspillernes veteran blant veteraner. Han sluttet å spille omkring 1920. Jens junior (en sønn av ham) spilte også trekkspill (pianosystem). Som sin far dro også han til statene. Var flink til å spille, sies det, men drev det mere som "hobby" ved siden av sitt håndverkeryrke."

Opplev musikken

SpotifyYoutube

Bildegalleri