Ryfylke
Ryfylke var et band som spilte noise / eksperimentell musikk.
Ryfylke hører til i de dype fjorder på Vestlandet, og det var her Stian Skagen og Sten Ove Toft skapte den eksperimentelle duoen ved samme navn. Høsten 2003 koblet de sammen greiene sine og startet et intensivt forsøk på å bringe sine lydbilder ut til massene av sultende noise-entusiaster.
Etter flere opptredener i Oslo og hundrevis av timers improvisasjon hjemme i studioet, oppstod trangen til å sette sammen en full-lengder. Plata ble sluppet 1. april 2004
Boknafjorden er hovedsjøvegen til de massive og dype fjordene i Ryfylke/ Rogaland, og herav kom navnet til deres debutalbum, Boknafjord, en visjon om ny norsk noise.
For å komme fram til sound'en av Ryfylke, angrep de to lyd på to ulike måter. Ved å bruke feltopptak som grunnlag, bygget Toft opp en verden av droner og røff noise, ved å gå hardt løs på kildematerialet, mose det med grundige hånd, og til det ugjenkjennelige; via gamle kassettspillere og nyere elektronisk teknologi.
Skagen jobbet med lyder basert på digital og analog feedback, og var alltid på jakt etter feil og bug'er i programmerings-omgivelsene. Disse lydene ble drevet over til rene, sprakende, rytmiske pulser for så langsomt å transformeres til subatomiske glitch'er og atmosfæriske lag med ambient synth.
Når disse to ytre regioner smeltet sammen i Ryfylke, åpner det seg et vidt spekter av sprakende noise og droner; en passasje til deres tolkning av elektroniske strømninger, voldsomme eksplosjoner og lyden av isbreer som sakte former landskapet og avslører nedsunkne dyp. Vertikale steinformasjoner som bryter gjennom stille sjø.
Med Boknafjord prøvde Skagen og Toft å fokusere på en helhetlig komposisjon heller enn individuelle spor. Med en slik tilnærming avsløres dybden, detaljene og variasjonen i Boknafjords klangrom først over tid, og gir noise-sjangeren det friske pustet fra nord som den fortjener.
Tidlig i 2006 slapp Ryfylke Morild/Nuema Brister. Et album som lydmessig har mange fellestrekk med debutalbumet med sin miming av utagerende og voldsomme naturfenomener. Albumet bestod av to omfangsrike spor som spente fra dvelende og mørke toner til lyder av mer fri og støyete art, og som begge inkorporerte digital elektronikk på en særdeles gjennomgripende måte.
Se også: Nernes/Skagen, Concept.virus, Waffelpung, Røyskatt , The Sure Cutters, Totalen, Undertegnede, Nuvel