Midtre Ryfylke Spel og Notlag
Midtre Ryfylke Spel og Notlag lå musikkmessig et sted mellom Pink Floyd og Åge Samuelsen, i en egen stil som kunne kalles «Ryfylkerock».
Det var en kameratgjeng som utgjorde bandet, og presenterte seg tidligere som Såmenn. Navnet tok de fra et fiskerlag, Notlaget. De så på seg selv som fiskere etter menneskesjeler for Kristus «Spelet» var noe til å få opp fangsten med. Gruppens «spel» ble brukt som hjelp i Jesu menneskefiske. Bandnavnet førte til at de kunne bli forvekslet med et gammaldansorkester, istedenfor et rockeband. De fleste medlemmene kom fra Ryfylke, og øvingene foregikk stort sett hver uke i kjellerstua til Hiim.
Bortsett fra Samuelsen og Pink Floyd, fant de inspirasjon hos Jonas Fjeld og Bjørn Eidsvåg. De fleste melodiene var skrevet av gruppa selv. Torolf Nordbø skrev tekstene, som var på dialekt/nynorsk. Bjørn Aslaksen fra Ryfylke Visegruppe bidro også litt med låtskrivingen. Tematikken var klart religiøs. De kunne gjerne prøve å vekke opp selvkritikk innen kristne miljøer og organisasjoner. Lyrikken var viktig for dem, og de produserte teksthefter i eget trykkeri.
Midtre Ryfylke var ute etter å skape et alternativ til gospel, som de mente var noe «søtladent» og salgorientert. Bandet hadde lyst til å blande det positive med gospel og pietist-kulturene.
Midtre Ryfylke Spel og Notlag spilte i alle typer kirkelige samfunn, i alt fra bedehus til kinoer. I 1982 ga de ut en kassetten «No Bles Buena», som ble solgt i 800 eksemplarer. Noe senere forkortet de navnet til Notlaget
Siste medlemmer:Karstein Dalaker –trommerTor Inge Hiim- tangenterBjørn Berga-gitarTorolf Nordbø-gitar, vokalEndre Vasstveit-bass¨Kai Stene-vokal
Tidligere:Asbjørn Sivertsen-vokal
Torbjørn Solum Larsen-piano/synth
Utgivelser
Verdt å sjekke ut
Kilder
Stavanger Aftenblad