The September Whens andre album, «Mother I’ve Been Kissed», var med på å gjøre dem til et av Norges største band på 90-tallet. Mange har kalt albumet norsk pops høydepunkt.
På sitt andre album hadde The September When en ny besetning. Vokalist Morten Abel og keyboardist Helge Hummervoll var igjen som kjernemedlemmer. Ny var gitarist Morten Mølster, trommeslager Stene Osmundsen og bassist Gulleiv Wee. "Mother I've Been Kissed" ble med en gang godt motatt, og ble lovprist for å ha musikere som visste hva de holdt på med. Det ble beskrevet som energisk, finurlig og variert.
Flere, deriblant rogalandsartist Thomas Dybdahl, Skambra-trommeslager Pål Fjelde, Øyvind Doksrud , Mods-gitarist Kurt Olsen, advokat/musiker Arne Johansen , gitarist Alexander Schultz og tv-personlighet Truls Svendsen , har beskrevet «Mother I’ve Been Kissed» som et av de største albumene på 90-tallet. The September When har selv sagt at dette var albumet som snudde om på deres hverdag. Det ble spilt inn i Stavanger, med Knut Bøhn som produsent. Albumet har fått stort skryt for sitt luftige, kraftfulle og smått såre lydbilde.
Singelen «Bullet Me» vakte stor interesse, som var med på å gjøre The September When til å bli Norges største popband på kort tid. Men også hver eneste av de andre låtene har blitt beskrevet som svært sterke.
«Beat»-journalist Knut Eivind Straume mente at «Mother I’ve Been Kissed» var et mesterstykke. Tett, funky og med et hav av lekne detaljer, tuftet på solide melodier.
«Mother I’ve Been Kissed» ble sluppet i hele Europa, bortsett fra England, samt i Australia og New Zealand.
The September WhenMorten Abel – vokal, gitar, munnspill, låtskriverMorten Mølster – gitar, låtskriverGulleiv Wee – bass, låtskriverHelge Hummervoll – keyboard, vokal, låtskriverStene Osmundsen – trommer, låtskriverØvrigeKnut Bøhn - akustisk gitar på Broke, vokal, produsent, tekniker, miksingBjørn Eie - teknikerPer Ravnaas - teknikerPeter Iversen - miksingBob Ludwig - masteringRaymond Mosken - fotografBulldog Design - coverdesign
Verdt å sjekke ut
Kilder
Beat
Rogalands Avis