Vi mistet tilkoblingen, vennligst vent mens vi forsøker å koble til på ny.
Rogalyd logo

Kvelertak-Evig vandrar

Etablert/født: 2013

«Evig vandrar» er femte spor på det kritikerroste stavangerbandet Kvelertak sitt 2013 album «Meir». Bandet fremførte låten under Spellemannsprisen i Stavanger konserthus. Den animerte musikkvideoen vakte og oppsikt.

«Evig vandrar» ble spesielt trukket frem da Rolling Stone Magazine kåret «Meir» til nr 2 av de 20 beste metallalbumene i 2013. De kalte låten strålende og spennende. Den har også blitt beskrevet som å ha et snev av rockeklassikeren «Catch Scratch Fever» i seg. Kvelertak spilte «Evig vandrar» på Spelemannsshowet i 2014, i samspill med Morten Abel og Thomas Dybdahl. Arrangementet ble holdt ved Stavanger Konserthus. De vant selv prisen for beste metallalbum.

Musikkvideoen til «Evig vandrar» er en animasjonsfilm laget av Raindog Studios i Volda og handler om mystiske skapninger i en noe surrealistisk og muligens futuristisk verden. Regissør var Stavangermannen Torjus Førre Erfjord, som tidligere hadde laget videoen til «Blodtørst». Erfjord er også musiker, kjent fra bandene Humbug,Ultra Sheriff og Søstre.


Regissør Førre Erfjord beskrev musikkvideoen til «Evig vandrar» som dette:
«Jeg fikk mye frihet og lite føringer, de stoler vel på meg siden de ble fornøyde med videoen til Blodtørst som jeg også laget. Men det var jo viktig at videoen passet til sangen, både tematisk og visuelt. Vi hadde en ganske kjapp dialog på det, delte noen tegninger og bilder som inspirasjon. Det var viktig for meg, sikkert også dem, å bryte med innhold og visuelt uttrykk i forhold til forrige video. Det blir jo mer interessant, men også for å unngå å signalisere at slik eller slik er bandets tematiske og grafiske profil.

— Så da ble det romskip, ørken og laser, som selvfølgelig er veldig tøft. Det er vel nøkkelordet, jeg må synes det er tøft, og like å se på det. Nøkkelscenene defineres ofte ganske kjapt ut fra de inntrykkene og bildene jeg får av å høre på sangen, så kommer som regel selve historien etter hvert. Jeg vektlegger helst det at filmen stemmer godt overens med sangens dynamikk og bølgedaler. Sangen har jo et tydelig klimaks den jobber mot, så da ville jeg gjører det samme visuelt - måtte ha et slags ikonisk shot følte jeg.

— Folk tolker vel det de ser slik de vil, det synes jeg i så fall er flott. Det er ikke et stort og underliggende, viktig budskap jeg ønsker å formidle, viktigst er det at det «føles rett». Nå er jo innholdet i videoen mer eller mindre en ganske bokstavelig tolkning av teksten. Som jeg ikke synes gjør noe i det hele tatt, siden det gir meg et utgangspunkt hvor jeg kan lage mange ting jeg har lyst til, og bare finne på, legge til, og ta bort ting ettersom jeg føler for det.

— Det er jo litt sånn homage-stemning over denne og, med flere hint mot Star Wars, japansk animasjon og kanskje litt western. Jeg hadde lyst å lage en film som man kan se for seg ble tatt opp på VHS da jeg vokste opp, ville ha litt den looken. Så har jeg plutselig realisert en slags barnslig guttedrøm samtidig!»


Loudwire beskrev videoen slik : «The color pallet showcased in 'Evig Vandrar' is no less than radiant as a lone being walks through a world of desert dunes. The protagonist drags behind him some sort of contraption while the video clip cuts back and forth from an orange scene to a blue scene; possibly going from day to night. Similar plot lines flow through each realm and the video's main character, who's face remains unobscured, faces different acts of destruction.»

Fredrik S. Hana, som har laget flere av bandets musikkvideoer, fikk i 2018 utviklingsstøtte til å lage en Kvelertak-dokumentar ved navn «Evig vandrar».

Opplev musikken

SpotifyYoutube

Bildegalleri