Vi mistet tilkoblingen, vennligst vent mens vi forsøker å koble til på ny.
Rogalyd logo

«Bastard» er en låt skrevet av Janove Ottesen. Selv om den originalt ble spilt inn under bandnavnet gnom, regnes det som å være sangen som skapte jærrockerne Kaizers Orchestra.Sangen er skrevet Janove Ottesen,og Geir Zahl er hoved-vokalist.

«Bastard» var den første sangen som Janove Ottesen skrev etter han fikk pumpeorgelet i hus vinteren 1998. Dette instrumentet ga mange nye muligheter når det gjaldt låtskriving. Denne sangen skulle starte grunnlaget for det som ble ett av Norges største band. Melodien og instrumentet skaper straks tanken om «ompa».


Kompet i «Bastard» dreier seg ikke rundt det lette og harmoniske som passer for stålstrenger, men heller om en tung venstrehendt ompabass. Blandet med seige og mørke pumpeorgeltoner , er instrumenteringen i en klasse helt for seg selv. Kontrabassen støtter opp ompabassen, imens stortromma dikterer takten. Det hele toppes av sporadiske metalliske smell fra brekkjern mot bilfelg og drønn av tønner. Det er et og annet frittstående elektrisk riff, spastiske ,skingrende «ulyder» på gitarstrenger, som blir presset langt bak i lydbildet. Mottoet var «kan man ikke spille bra, må man spille dårlig med stil»


Riffet her står sentralt i en annen Kaizers-klassiker, soldathymnen «170».

Dette var noe helt annet enn kassegitar-konseptet Janove Ottesen og Geir Zahl hadde fulgt i Blod, Snått & Julling og til da, gnom. Rune Solheim, som ikke hadde mye kjennskap til Tom Waits, hadde lite sansen for å spille basstromme med «plingplong» på.


Da Janove presenterte «Bastard» for de andre, kom han med et veldig sjeldent forslag. Ottesen mente nemlig at låten passet mye bedre for Geir Zahls stemme. Noe slikt har Janove aldri sagt siden.


Teksten til «Bastard» åpnet opp en helt ny og surrealistisk verden for den. Låten handler om en skapning som er et resultat av en doktors eksperimentering i 1835. Figuren er en blanding av flere forskjellige ting. Med det faktum at den har ni liv, er oppfatningen at han må være halvt katt, eller verdens tyngste siameser. Folk peker og håner, imens de kaller ham en bastard. Sangen introduserer den mystiske Mr.Kaizer, som skulle bli opphavet til det nye bandnavnet.Låten er med på gnoms eneste album "Mys".Utgivelsen ble ingen stor suksess , men "Bastard" ble populær under konserter. Tønnesoloen vakte oppsikt.

«Bastard» blir sett på som å være en nøkkel-låt for Kaizers Orchestra. Den la grunnlaget for den musikalske oppsettingen og de absurde, eventyraktige tekstene. Allikevel, spiller de den sjelden live.

Kaizers Orchestra har kun spilt «Bastard» inn på sin navnløse gule ep og en uoffisiell demo i 2000.

Opplev musikken

SpotifyYoutube

Kilder

Kontroll på kontinentet : historia om Kaizers Orchestra-forfatter Jan Zahl

Wikipedia